Sverigepil nedåt

Du frågar - vi svarar

Här finner du svar på de vanligaste frågorna. Välj ett passande ämnesområde:

    Registrering på StayFriends Registrering på StayFriends  

Medlemskap

Vad är StayFriends?

StayFriends är sedan mer än 15 år det ledande sociala nätverket för att hitta och återknyta kontakten med skolkamrater och barndomsvänner. Som medlem på StayFriends väljer du ut de skolor du gått på (i Sverige sammanlagt över 11 000 stycken) och kan på så sätt kopplas samman med dina gamla klass- och skolkamrater.

En av de populäraste funktionerna på hemsidan är ”klasskamrat-sök” där du kan söka på personer som du tappat kontakten med. Denna funktion fungerar även om personen i fråga bytt namn sedan skoltiden. Andra populära funktioner är skolans anslagstavla, skolrecensioner och ett planeringsverktyg för att organisera klassträffar. Man finner även ett stort digitalt arkiv med klassfoton på StayFriends.

Hur kan jag bli medlem?

För att få tillgång till hemsidan behöver du ett medlemskap. Medlemskapet skapar du genom att gå till www.stayfriends.se och klicka på ”Registrera dig”. Du fyller sedan i uppgifter i formuläret och följer anvisningarna. För att kunna använda medlemskapet behöver du bekräfta mejladressen du registrerat i ett mejl vi skickar till dig när du är klar med formuläret. När du registrerar dig på hemsidan skapar du ett medlemskap som är kostnadsfritt. Om du vill låsa upp fler funktioner kan du köpa ett Guld- eller GuldPlusmedlemskap. Du finner mer information om detta på profilen under menyn ”Guld”.

Avsluta medlemskap

Hur raderar jag mitt medlemskap på StayFriends?

För att radera ditt medlemskap behöver du först logga in på din profil. Klicka sedan på ”Inställningar” i menyn till vänster, därefter ”Profilinformation” och ”Radera mitt medlemskap”. Följ slutligen anvisningarna.

I samband med att du avslutar ditt medlemskap ställer vi några frågor som du väljer själv om du vill svara på. Denna information vidarebefordras då anonymt till oss. Du kan även vända dig till kundtjänst för att få hjälp att radera ditt medlemskap. Vi svarar i regel inom 48 timmar.

Notera att eventuella kvarvarande månader av ditt Guldmedlemskap varken helt eller delvis kan återbetalas om du raderar medlemskapet innan den betalda perioden är slut. Om en ny period av Guldmedlemskapet har påbörjats när raderingen görs, kommer betalkravet för den nya perioden att kvarstå om ingen uppsägning gjordes innan förlängningen. Vi kan tyvärr inte föra över medlemskapet till en annan medlem.

Om du endast vill ta bort enstaka uppgifter från din profil gör du det vid respektive uppgift på profilen. Kontakta gärna kundtjänst på mejladressen service@stayfriends.se om du har frågor. Naturligtvis hoppas vi att du är nöjd med det som vi har att erbjuda på StayFriends.se. Har du synpunkter och kritik är vi tacksamma om du kontaktar oss!

Finns en uppsägningstid?

Medlemskapet kan raderas närsomhelst utan att någon anledning behöver anges. Guldmedlemskapet måste sägas upp innan förlängningen sker om man inte önskar fortsätta som Guldmedlem den påföljande perioden. Om en ny period av Guldmedlemskapet har påbörjats när raderingen/uppsägningen sker, kommer betalkravet för den nya perioden att kvarstå.

Är uppsägning av medlemskap förenat med några kostnader?

Om Guldmedlemskapet sägs upp innan det förlängs är uppsägningen inte förenad med några kostnader. Däremot kommer avgiften för en ny period att kvarstå om förlängningen redan har skett när uppsägningen görs. Notera att eventuella kvarvarande månader av Guldmedlemskapet inte ger någon rätt till återbetalning om du önskar radera medlemskapet helt.

Hur raderar jag en avliden medlems uppgifter?

Om du har information om en medlem som har avlidit ber vi dig vänligen kontakta kundtjänst på mejladressen service@stayfriends.se. Eftersom vi inte har tillgång till våra medlemmars fullständiga personnummer har vi ingen möjlighet att samordna uppgifter med Skatteverket. Detta för att värna om våra medlemmars integritet. För att kunna radera medlemskapet behöver vi information om personens namn och födelsedatum samt ett dödsfallsintyg eller en dödsannons.

Nyhetsbrev och pushnotiser

Vilken information får jag?

Du kan få information från StayFriends via mejl och push-notiser i telefonen. Informationen kan röra allt från nyligen registrerade klassträffar till minnen om hur dina klasskompisar var under skoltiden. Du kan själv välja vad du vill få information om på din profil under menyn "Inställningar" och "Nyhetsbrev".

Till vilken mejladress skickas information från StayFriends?

Nyhetsbrev från StayFriends skickas till den mejladress du registrerat ditt medlemskap på. Om du vill byta mejladress som ditt medlemskap är registrerat på gör du det under menyn "Inställningar" och "Profilinformation".

Hur ofta får jag mejl från StayFriends?

Hur ofta du får mejl från StayFriends beror på vilka inställningar du sparat för nyhetsbrev samt din egen och dina kontakter och skolkamraters aktivitet på hemsidan. Under menyn "Inställningar" och "Nyhetsbrev" kan du ändra inställningarna för vad du vill få information om.

Publicering av uppgifter/synlighet

Var visas information om mig?

Beroende på vilka inställningar du sparat under menypunkten "Inställningar" - "Bli hittad och ihågkommen" visas information om dig på olika ställen. Om du till exempel tar bort krysset vid punkten om att bli hittad "av personer som inte är medlemmar på StayFriends", kommer ingen information om dig att publiceras utanför StayFriends. Om denna punkt är förkryssad kan ditt namn synas hos samarbetspartners, på offentliga sökmotorer och elevsidor för dina skolor.

Medlemmar på StayFriends kommer alltid att kunna se ditt namn. Du har dock möjlighet att välja att inte synas vid namnsökning och på klassfoton. Om du har angett ytterligare information på din profilsida, såsom adress, webbsida eller intressen, kommer denna information vara synlig för andra medlemmar om du inte har ändrat inställningarna när du laddade upp informationen. Du kan själv bestämma vilken information som ska vara synlig för andra medlemmar och du kan ändra dessa inställningar i efterhand via din profil.

Din mejladress visas aldrig och lämnas heller inte över till tredje part.

Var ställer jag in hur information om mig visas?

Efter att du har loggat in klickar du på "Inställningar" i menyn och därefter "Bli hittad och ihågkommen". Här kan du ställa in hur och var information om dig ska visas. Tar du till exempel bort krysset vid "av personer som inte är medlemmar på StayFriends", kommer ingen information om dig att publiceras utanför StayFriends.

Uppgifter

Vilka uppgifter om mig publiceras?

Inom StayFriends visas alltid ditt namn och dina skolor. Utöver detta väljer du själv vilka uppgifter du vill fylla i och publicera, som vad du jobbar med eller bor. Vem som får se det du lägger upp på din profil kan du bestämma i samband med att du lägger upp inlägget. Det går även att redigera detta i efterhand vid inlägget. Din mejladress visas aldrig och lämnas heller inte över till tredje part.

Under menyn "Inställningar" - "Bli hittad och ihågkommen" kan du ändra den allmänna synligheten för ditt medlemskap och om du ska synas utanför StayFriends, till exempel i sökmotorer.

Var visas information om mig?

Beroende på vilka inställningar du sparat under menypunkten "Inställningar" - "Bli hittad och ihågkommen" visas information om dig på olika ställen. Om du till exempel tar bort krysset vid punkten om att bli hittad "av personer som inte är medlemmar på StayFriends", kommer ingen information om dig att publiceras utanför StayFriends. Om denna punkt är förkryssad kan ditt namn synas hos samarbetspartners, på offentliga sökmotorer och elevsidor för dina skolor.

Medlemmar på StayFriends kommer alltid att kunna se ditt namn. Du har dock möjlighet att välja att inte synas vid namnsökning och på klassfoton. Om du har angett ytterligare information på din profilsida, såsom adress, webbsida eller intressen, kommer denna information vara synlig för andra medlemmar om du inte har ändrat inställningarna när du laddade upp informationen. Du kan själv bestämma vilken information som ska vara synlig för andra medlemmar och du kan ändra dessa inställningar i efterhand via din profil.

Din mejladress visas aldrig och lämnas heller inte över till tredje part.

Hur kan jag ändra min mejladress?

Om du vill byta ut den mejladress som ditt medlemskap är registrerat på gör du det under menyn "Inställningar" och därefter "Profilinformation". Glöm inte att bekräfta ändringen av mejladressen i det mejl som automatiskt skickas till den mejladress du byter ifrån. Om du inte längre har tillgång till din tidigare mejladress eller om du vill du ha hjälp att byta ut mejladressen ber vi dig att kontakta kundtjänst på adressen service@stayfriends.se.

    Klassträff Klassträff  

Klassträff

Hur lägger jag till en ny klassträff?

För att ordna en klassträff börjar du med att logga in på ditt medlemskap. Klicka sedan på menyn "Klassträff". Här kan du lägga till din egen klass- eller skolträff. Du väljer klassträff om du bara vill bjuda personer från ditt avgångsår och skolträff om alla som gått på skolan får komma. Om du vill arrangera en klassträff anger du vilken av dina skolor träffen gäller och fyller i all relevant information, såsom avgångsår, datum, tid och plats. När du har skapat klassträffen, invänta bekräftelsemejlet som skickas när träffen har godkänts av vår medlemsservice. Lycka till!

Hur får mina skolkamrater information om klassträffen?

När en klassträff har lagts till på StayFriends och därpå godkänts av vår medlemsservice får gästerna en inbjudan till klassträffen per mejl. Befintliga klassträffar visas dessutom på flera ställen på hemsidan, bland annat under menyn "Klassträff". Klassträffen visas för alla medlemmar med samma skola och avgångsår, när de är inloggade på StayFriends.

Var dyker information om klassträffen upp?

Planerade klassträffar visas på flera ställen, framför allt under menyn "Klassträff". Klassträffen visas för alla medlemmar som gått på samma skola med samma avgångsår som den där klassträffen ordnas.

    Kontakt med andra medlemmar Kontakt med andra medlemmar  

Medlemskap

Hur kan jag kontakta andra medlemmar?

För att kontakta en annan medlem kan du använda det interna meddelandesystem som du når genom menyn "Postlåda". Välj ”Skriv ett meddelande” och följ anvisningarna. Du kan också skriva ett meddelande via personens profil genom ”Meddelanden”. Personen som du skickar ett meddelande till får alltid reda på att du skickat ett meddelande men kan bara läsa det om du själv eller han/hon är Guldmedlem.

    Inloggning Inloggning  

Lösenord/mailadress

Jag kan inte logga in med min mailadress och mitt lösenord

Om du har glömt ditt lösenord kan du få ett nytt på inloggningssidan. Klicka enkelt på "Glömt lösenordet?" under inloggningsrutan. På sidan som följer kan du sedan ange den mejladress som du har registrerat på StayFriends och begära ett nytt lösenord skickat dit. Vi skickar omgående ett nytt lösenord till den registrerade mejladressen. Tänk på att lösenordsmejlet kan hamna i skräppostinkorgen i ditt mejlprogram.

Har du inte längre tillgång till den mejladress som du registrerat på StayFriends behöver du kontakta kundtjänst på mejladressen service@stayfriends.se. För att kunna identifiera dig anger du den registrerade mejladressen, medlemsnummer, ditt namn och födelsedatum.

Snabbinloggning

Vad är snabbinloggning?

Snabbinloggning underlättar din användning av StayFriends genom att webbläsaren du använder kommer ihåg dina inloggningsuppgifter (mejladress och lösenord). Genom att aktivera snabbinloggning sparas en cookie, en liten textfil, i din webbläsare som innehåller dina inloggningsuppgifter. Då behöver du inte manuellt ange dina inloggningsuppgifter för att logga in. Du kan aktivera snabbinloggning genom att markera rutan "Kom ihåg mig" när du loggar in.

Hur använder jag snabbinloggning?

När du besöker StayFriends.se och ska logga in, kan du aktivera snabbinloggning genom att markera rutan "kom ihåg mig".

Inloggningen fungerar inte

Varför kan jag inte logga in?

Det finns vanligen fyra orsaker till att du inte kan logga in:
1. Din webbläsare accepterar inte cookies. Vänligen ändra dina inställningar till "acceptera alla cookies".
2. Du har ej aktiverat Javaskript i din webbläsare.
3. Din webbläsare har problem med chiffrerade login (SSL-Login). I det här fallet välj på login-sidan "Login utan SSL".
4. Tiden på din dator stämmer inte överens med den reella tiden. Detta kan leda till att din dator inte accepterar cookies. Anpassa din dators tid till den reella tiden. Vänligen ändra dina inställningar i din webbläsare. Ytterligare information hittar du i menyn "Hjälp" i din webbläsare. Eventuellt räcker det, att ladda http://www.stayfriends.se en gång till, uppdatera sedan din sida och mata in dina inloggningsuppgifter.

    Medlemskap Medlemskap  

Kostnader

Vad kostar Guldmedlemskapet?

Tjänsten från StayFriends är i grunden kostnadsfri. Genom det kostnadsfria Basmedlemskapet får du en inblick i vilka av dina gamla skolkamrater och vänner som är medlemmar på StayFriends. Dessutom är det bland annat möjligt för dig att anordna en klassträff, se klassfoton i begränsad storlek och att ta kontakt med andra medlemmar (för att kunna läsa meddelanden måste minst en vara Guldmedlem, antingen den som skriver meddelandet eller den som mottar det). Med det valfria Guldmedlemskapet kan du bland annat se fullständig profilinformation och foton av andra medlemmar samt skriva och skicka meddelanden till andra som de kan läsa (även de som inte är Guldmedlemmar kan läsa dina meddelanden).

Guldmedlemskapet förlängs automatiskt efter den inledande perioden om du inte har inaktiverat den automatiska förlängningen. Dina inställningar för prenumerationen kan du ändra när som helst under menyn "GULD". Under denna meny kan du även läsa mer om skillnaderna mellan ett Bas- och ett Guldmedlemskap.

Kommer ytterligare kostnader uppstå efter min betalning av Guldmedlemskapet?

När du betalat den inledande Guldmedlemskapsperioden tillkommer inga extra kostnader för denna. Notera dock att du kanske måste betala onlineavgifter till tredje part när du surfar på nätet.

Om du inte längre vill vara en Guldmedlem efter den inledande perioden, måste du säga upp ditt Guldmedlemskap innan perioden löper ut. Om du väljer att säga upp det efter att förlängningen av Guldmedlemskapet har aktiverats, kommer ditt Guldmedlemskap att övergå till ett kostnadsfritt Basmedlemskap igen vid slutet av den aktuella Guldmedlemskapsperioden.

Som kostnadsfri Basmedlem behöver du inte betala något.

Jag trodde att StayFriends var helt gratis?

Registreringen på StayFriends är kostnadsfri. Genom det kostnadsfria Basmedlemskapet får du en inblick i vilka av dina gamla skolkamrater och vänner som är medlemmar på StayFriends. Dessutom är det möjligt för att anordna en klassträff och se klassfoton i en mindre version. Med ett betalt Guldmedlemskap får du tillgång till ytterligare funktioner. Det gör upplevelsen ännu roligare. Under menyvalet "GULD" kan du sedan läsa utförligt om de olika typerna av medlemskap: Bas-, Guld- och GuldPlusmedlemskapet.

Uppsägning av medlemskap

Hur kan jag radera mitt medlemskap från StayFriends?

För att radera ditt medlemskap behöver du först logga in. Klicka sedan på ”Inställningar” i menyn till vänster, därefter ”Profilinformation” och ”Radera mitt medlemskap”. Följ sedan anvisningarna.

II samband med att du avslutar ditt medlemskap ställer vi några frågor som du väljer själv om du vill svara på. Denna information vidarebefordras då anonymt till oss. Du kan även vända dig till kundtjänst för att få hjälp att radera ditt medlemskap. Vi svarar i regel inom 48 timmar.

Notera att eventuella kvarvarande månader av ditt Guldmedlemskap varken helt eller delvis kan återbetalas om du raderar medlemskapet innan den betalda perioden är slut. Om en ny period av Guldmedlemskapet har påbörjats när raderingen görs, kommer betalkravet för den nya perioden att kvarstå om ingen uppsägning gjordes innan förlängningen. Vi kan tyvärr inte föra över medlemskapet till en annan medlem.

Om du endast vill ta bort enstaka uppgifter från din profil gör du det vid respektive uppgift på profilen. Kontakta gärna kundtjänst på mejladressen service@stayfriends.se om du har frågor. Naturligtvis hoppas vi att du är nöjd med det som vi har att erbjuda på StayFriends.se. Har du synpunkter och kritik är vi glada om du kontaktar oss!

Finns det någon uppsägningstid för det kostnadsfria Basmedlemskapet?

Nej, du kan radera ditt medlemskap omedelbart utan att ange någon anledning. När du raderar ditt medlemskap ställer vi några frågor - det är helt valfritt att besvara dessa. Om du väljer att svara vidarebefordras informationen anonymt till oss.

Du kan även vända dig till kundtjänst för att få hjälp att radera ditt medlemskap. Vi svarar i regel inom 48 timmar.

Finns en uppsägningstid för Guldmedlemskapet?

Guldmedlemskapet måste sägas upp innan förlängningen sker om man inte önskar fortsätta som Guldmedlem den påföljande perioden. Om en ny period av Guldmedlemskapet har påbörjats när uppsägningen sker, kommer betalkravet för den nya perioden att kvarstå. Guldmedlemskapet övergår då i ett kostnadsfritt Basmedlemskap vid slutet av den påbörjade perioden.

Är uppsägning av medlemskap förenat med några kostnader?

Om Guldmedlemskapet sägs upp innan det förlängs är uppsägningen inte förenad med några kostnader. Däremot kommer avgiften för en ny period att kvarstå om förlängningen redan har skett när uppsägningen sker. Notera att eventuella kvarvarande månader av Guldmedlemskapet inte ger någon rätt till återbetalning om du väljer att radera hela medlemskapet i förväg.

Hur säger jag upp Guldmedlemskapet?

För att stänga av den automatiska förlängningen och säga upp Guldmedlemskapet loggar du in på din profil. Under menyn "GULD" alternativt "GuldPlus" klickar du på undermenyn "Kontouppgifter". Till höger klickar du sedan på "Avaktivera förlängningen ...". Uppsägningen gäller inför nästa medlemsperiod och du kommer att ha tillgång till Guld- eller GuldPlusfunktionerna tills dess. Du får en bekräftelse på uppsägningen per mejl.

Betalning

Vilka olika betalningssätt kan jag välja?

Du kan välja mellan fyra olika betalningsalternativ. Du kan betala med kreditkort, Klarna Faktura, PayPal eller direkt till StayFriends via bankgiro. Du finner mer information under menyvalet "GULD" där du klickar på de olika flikarna för att välja betalsätt. Det betalsätt du väljer när du köper Guld- eller GuldPlusmedlemskapet kommer bli ditt förvalda betalsätt inför eventuella kommande förlängningar.

Allmänt

Vilka olika typer av medlemskap finns det?

Det finns tre olika typer av medlemskap. Det kostnadsfria Basmedlemskapet och våra två olika premium-medlemskap: Guldmedlemskapet och GuldPlus-medlemskapet. Skillnaderna mellan ett Bas- och Guld- och GuldPlusmedlemskap kan du läsa om under menyvalet "GULD".

Hur ser man vilken typ av medlemskap en annan medlem har?

En Guldmedlem har en guldkrona längst ned i kanten på sin profilbild.

Förlängs mitt Guldmedlemskap automatiskt efter ett år?

Du betalar hela den inledande perioden för Guldmedlemskapet i förväg när du gör köpet. Efter den inledande perioden förlängs ditt Guldmedlemskap automatiskt med ett år. Om du inte vill förlänga ditt Guldmedlemskap automatiskt kan du ändra dina inställningar under menyvalet "Guld"/"GuldPlus", "Kontouppgifter". Om du har deaktiverat den automatiska förlängningen omvandlas ditt Guldmedlemskap till ett kostnadsfritt Basmedlemskap vid utgången av den pågående perioden.

Varför kostar Guldmedlemskap pengar?

Utifrån ser en portal som StayFriends helt automatiserad ut. Faktum är dock att vi är ett helt team som dagligen arbetar med att underhålla och vidareutveckla denna tjänst. Genom intäkterna från Guldmedlemskapen kan vi arbeta med bl.a. följande saker:

1. Vidareutveckling av nya funktioner samt finslipning av existerande tjänster
2. Dagligen svara på frågor från medlemmar
3. Manuell kontroll av alla nya registreringar för att öka säkerheten på hemsidan
4. Betala kostnader för server och databaser och säkerhetssystemen för dessa
5. Finna och betala partners, så att StayFriends fortsätter att växa och vara intressant
6. Kontrollera och underhålla vår skoldatabas
7. Annonsering för att öka kännedomen om StayFriends

När allt detta summeras blir det tydligt att hemsidan kräver en hel del arbete som inte kan automatiseras och att detta dessvärre kostar en del. Vi vill inte enbart möjliggöra för människor att skicka meddelanden till varandra utan även ställa en plattform till förfogande som gör det möjligt för gamla klasskamrater att återknyta kontakten med varandra på ett trevligt och tryggt sätt. Vi hoppas att du har glädje av vårt arbete!

Jag har inget Guldmedlemskap - finns det något annat sätt att kunna kontakta andra medlemmar?

För att kunna skicka meddelanden behöver endast en av mottagare eller avsändare vara Guldmedlem. Du kan alltså skicka meddelanden till alla Guldmedlemmar utan att själv vara Guldmedlem!

Information om ditt operativsystem

Med dessa uppgifter är det lättare för oss att hjälpa dig.

Om du klicka på "Hämta information" visas olika uppgifter om din webbläsare och ditt operativsystem.

 

Information om ditt operativsystem

Mitt operativsystem
$stringhelper.escapeHTML($browserdetection.browserPlatform)
 
Min webbläsare
KHTML ? , like
 
User-Agent
Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)
 
Javascript aktiverad
nej
 
cookies accepterad
nej
 
Datorns tid