På StayFriends.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Läs mer om kakor? x

Sverigepil nedåt

Du frågar - vi svarar

Här finner du svar på de vanligaste frågorna. Välj ett passande ämnesområde:

    Registrering på StayFriends Registrering på StayFriends  

Avsluta medlemskap

Hur raderar jag mitt medlemskap på StayFriends?

Efter att du har loggat in på din profil klickar du på 'Hjälp och kontakt'. Där väljer du 'Registrering på StayFriends', 'Avsluta medlemskap' och ' Hur raderar jag mitt medlemskap på StayFriends?' Om du endast vill radera viss information får du först information om hur då skall gå tillväga. Naturligtvis hoppas vi att du är nöjd med det som vi har att erbjuda här på StayFriends. Har du synpunkter och kritik är vi mycket tacksamma om du berättar det för oss. Notera att ev kvarvarande månader av ditt Guldmedlemskap ej ger någon rätt till återbetalning - inte heller delvis. En överföring av Guldmedlemskap till en annan medlem är heller ej möjlig.

Finns en uppsägningstid?

Medlemskapet kan raderas närsomhelst utan att man behöver ange någon anledning. Guldmedlemskapet måste sägas upp innan förlängningen sker. Om en ny period av Guldmedlemskapet har påbörjats när raderingen/uppsägningen sker, kommer betalkravet för den nya perioden att kvarstå. I samband med att du avslutar ditt medlemskap ställer vi några frågor som du helt valfritt kan välja att svara på. Denna information vidarebefordras då anonymt till oss. Om du inte raderar ditt medlemskap själv utan vänder dig till vår kundtänst raderar vi normalt ditt medlemskap inom 48 timmar. Notera att ev kvarvarande månader i ditt Guldmedlemskap ej ger någon rätt till återbetalning. Eventuellt krav på ännu ej betald avgift kvarstår. En överföring av Guldmedlemskap till en annan medlem är heller ej möjlig.

Är uppsägning av medlemskap förenat med några kostnader?

Om Guldmedlemskapet sägs upp innan det förlängs är uppsägningen inte förenad med några kostnader. Däremot kommer avgiften för en ny period att kvarstå om förlängningen redan har skett när uppsägningen sker. Notera att eventuella kvarvarande månader av Guldmedlemskapet inte ger någon rätt till återbetalning.

Hur raderar jag en avliden medlems uppgifter?

Om du har information om en medlem som har avlidit ber vi dig vänligen kontakta oss på service@stayfriends.se. Eftersom vi inte har tillgång till våra medlemmars fullständiga personnummer har vi ingen möjlighet att samordna uppgifter med Skatteverket. Detta för att värna om våra medlemmars integritet. För att kunna radera medlemskapet behöver vi information om personens namn och födelsedatum. Om du har tillgång till ett dödsbevis eller en dödsannons så ber vi dig även bifoga en kopia på denna.

Meddelanden

Vilken typ av information får jag?

Under menyvalet 'Förnamn', 'Inställningar', 'Underrättelse' kan du göra inställningar för om vad och hur du skall få information från StayFriends.

Till vilken e-postadress skickas information från StayFriends?

Vi skickar e-post till den adress som du angav då du registrerade dig.

Hur ofta får jag e-post från StayFriends?

Under menyvalet 'Förnamn', 'Inställningar', 'Underrättelse' kan du göra inställningar för om vad och hur du skall få information från StayFriends. Hur ofta olika typer av information skickas till dig beror på hur ofta det händer nya saker i t.ex. din skola. Om du inte vill ha viss information kan du avbeställa det under detta menyval.

Publicering av uppgifter/synlighet

Var visas information om mig?

Beroende på vilka inställningar du har valt under menypunkt 'Förnamn' - 'Inställningar' - 'Bli hittad' visas din registrering på olika ställen. Om du t.ex. tar bort krysset vid 'genom en person som inte är medlem i StayFriends', kommer ingen information om dig att publiceras utanför StayFriends. Om du väljer att kryssa i denna punkt, kan ditt namn synas hos samarbetspartners, på offentliga sökmotorer och elevsidor till dina skolor. Medlemmar på StayFriends kan alltid se ditt namn, men du kan välja att inte finnas med vid namnsökning och vid namngivning på klassfoton. Om du har uppgett fler uppgifter på din profilsida, som t.ex adress, webbsida eller hobby osv. kommer denna information att vara synlig inom StayFriends. Du väljer själv vilken information som ska vara synlig för andra medlemmar. Under menypunkten 'Jag' - 'Inställningar' - 'Kontaktuppgifter' kan du ställa in vem som får se vilken information om dig. Din mailadress visas aldrig och lämnas heller inte över till tredje part.

Var ställer jag in hur information om mig visas?

Efter att du har loggat in kan du under menypunkt 'Förnamn' - 'Inställningar' - 'Bli hittad' ställa in hur och var information om dig ska visas. Om du t.ex. tar bort krysset vid 'genom en person som inte är medlem i StayFriends', kommer ingen information om dig att publiceras utanför StayFriends. Under menypunkten 'Förnamn' - 'Inställningar' - 'Kontaktuppgifter' kan du ställa in vem som får se vilken information om dig från din profilsida.

Uppgifter

Vilka uppgifter om mig publiceras?

Under menypunkt Huvuduppgifter kan du göra inställningar över vilka uppgifter om dig som skall visas. Inom StayFriends visas alltid ditt namn och dina skolor. Utöver detta väljer du själv vilka uppgifter du vill fylla i och publicera, som tex. postadress, foton mm. Din mail-adress publiceras dock aldrig för att du inte skall riskera att få oönskad e-post.

Var visas information om mig?

Information om dig visas på olika ställen beroende på dina val under menypunkt Huvuduppgifter -> underpunkt "4.". Om du tex. avaktiverar valet "Utanför StayFriends" innebär detta att information om dig inte publiceras utanför medlemssidorna och då kommer icke medlemmar endast att kunna se att det finns en person registrerad i ditt ställe men inte kunna se ditt namn.

Hur kan jag ändra min e-postadress?

Under menypunkt Huvuduppgifter kan du ändra e-postadress och andra uppgifter. Klicka på 'ändra' vid raden för e-postadress och du kommer till en ny sida där du anger din nya e-postadress. Glöm inte att klicka på 'spara uppgifter' för att ändringen skall bli utförd.

    Klassträff Klassträff  

Inlägg

Hur lägger jag till en ny klassträff?

Klicka på 'skolkamrater' i huvudmenyn till vänster och sen på 'klassträff'. Där kan du lägga till din Klassträff. Du anger där vilken av dina skolor det gäller, avgångsår, datum & tid, plats samt tiläggsinformation. Klicka sen på knappen 'anmäl klassträff'.

Hur får mina skolkamrater information om klassträffen?

Anmälda Klassträffar visas på flera ställen, bla. under menyvalet 'Klassträff'. De visas också för alla personer i samma avgångsår som Klassträffen, efter att de loggat in och i menyn väljer 'skolkamrater'.

Var dyker information om klassträffen upp?

Anmälda klassträffar visas på flera ställen, bl.a. under menyvalet 'Klassträff'. De visas också för alla personer i samma avgångsår som Klassträffen, efter att de loggat in och i menyn väljer "skolkamrater".

    Kontakt med andra medlemmar Kontakt med andra medlemmar  

Medlemskap

Hur kan jag kontakta andra medlemmar?

För att kontaka en annan medlem, använd det interna meddelandesystem som finns och som du når bla. genom menyvalet "Min postlåda" och sedan "Skriv meddelande". Där får du olika val för att finna en person som du vill skicka ett meddelande till. Gör ett val och klicka sedan på 'välj' till höger om personens namn. Du kan också klicka på personens namn och sedan på knappen "Skicka meddelande" för att skriva ett meddelande. Personen som du skickar ett meddelande får alltid reda på att du skickat ett meddelande men kan läsa det endast om du eller han/hon själv är Guldmedlem.

    Inloggning Inloggning  

Lösenord/e-postadress

Jag kan ej logga in med min e-postadress och mitt lösenord

Om du har glömt ditt lösenord kan du få ett nytt på inloggnings-sidan. Klicka enkelt på "glömt lösenordet" under login-rutan. På sidan som följer kan du sedan mata in din e-postadress som du har registrerat på StayFriends och begära ett nytt lösenord. Vi skickar ett nytt lösenord omgående till din e-postadress.
Har du inte längre tillgång till den e-postadress som du angav då du registrerade dig, klicka på "Glömt e-postadress?" och kontakta kundtjänst genom dialogfönstret. För att kunna identifiera dig ange ditt namn, födelsedatum, skola och ort.

Snabb-Login

Vad är Snabb-Login?

Snabb-Login underlättar din användning av StayFriends, genom att dina inloggningsuppgifter, dvs mail-adress och lösenord, "koms ihåg". Genom att aktivera Snabb-Login sparas en liten textfil på din dator, en cookie, som innehåller dina inloggningsuppgifter. När du besöker StayFriends.se, behöver du då inte manuellt ange dina inloggningsuppgifter för att logga in. Du kan aktivera Snabb-Login genom att markera rutan "kom ihåg mig" då du loggar in.

Hur använder jag Snabb-Login?

När du besöker StayFriends.se och ska logga in, kan du aktivera Snabb-Login genom att markera rutan "kom ihåg mig".

Login är inte möjligt

Jag kan inte logga in

Det finns vanligen fyra orsaker till att du inte kan logga in:
1. Din webbläsare accepterar inte cookies. Vänligen ändra dina inställningar till 'acceptera alla cookies'.
2. Du har ej aktiverat Javaskript i din webbläsare.
3. Din webbläsare har problem med chiffrerade login (SSL-Login). I det här fallet välj på login-sidan 'Login utan SSL'.
4. Tiden på din dator stämmer inte överens med den reella tiden. Detta kan leda till att din dator inte accepterar cookies. Anpassa din dators tid till den reella tiden. Vänligen ändra dina inställningar i din webbläsare. Ytterligare information hittar du i menyn 'Hjälp' i din webbläsare. Eventuellt räcker det, att ladda http://www.stayfriends.se en gång till, uppdatera sedan din sida och mata in dina inloggningsuppgifter.

    Medlemskap Medlemskap  

Kostnader

Vad kostar Guldmedlemskapet?

Tjänsten från StayFriends är i grunden kostnadsfri. Genom det kostnadsfria Basmedlemskapet erhåller du en inblick i vilka av dina gamla skolkamrater och vänner som är medlemmar på StayFriends. Dessutom är det möjligt för dig att anordna en klassträff, se klassfoton och att ta kontakt eller ta emot en kontakt från andra medlemmar (för att fullständigt kunna läsa meddelanden måste minst en av de två vara Guldmedlem, antingen den som initierat kontakten eller den som tagit emot kontakten). Med det valfria Guldmedlemskapet kan du se fullständig profilinformation och foton av andra medlemmar samt skriva och skicka meddelanden till andra som de kan läsa (även icke Guldmedlemmar kan läsa dina meddelanden). Guldmedlemskapet förlängs automatiskt efter ett år om du inte har inaktiverat den automatiska förlängningen. Dina inställningar för prenumerationen kan du ändra när som helst. Skillnaderna mellan ett Bas- och Guldmedlemskap kan du läsa om under menyvalet "GULD".

Kommer ytterligare kostnader uppstå efter min betalning av Guldmedlemskapet?

Nej, Stayfriends tar inga fler extra avgifter. Vänligen notera att du kanske måste betala onlineavgifter till tredje part om du surfar på nätet.

Jag trodde att StayFriends var helt gratis?

Registreringen på StayFriends är kostnadsfri. Genom det kostnadsfria Basmedlemskapet får du en inblick i vilka av dina gamla skolkamrater och vänner som är medlemmar på StayFriends. Dessutom är det möjligt för att anordna en klassträff och se klassfoton i en mindre version. Med ett betalt Guldmedlemskap får du tillgång till ytterligare funktioner. Det gör upplevelsen ännu roligare. Under menyvalet "GULD" kan du sedan läsa utförligt om de olika typerna av medlemskap: Bas-, Guld- och GuldPlus-medlemskapet.

Uppsägning av medlemskap

Hur kan jag radera mig från StayFriends?

För att radera ditt medlemskap loggar du först in på din profil. Välj 'Hjälp och kontakt', under menyn 'Anmälan på StayFriends' väljer du 'Hur raderar jag mina personliga uppgifter på StayFriends?'. Klicka på länken 'Gå ur StayFriends'. För att bekräfta raderingen klickar du på 'Radera registreringen'. Notera att eventuella kvarvarande månader i ditt Guldmedlemskap ej ger någon rätt till återbetalning. Eventuellt obetalt krav kvarstår. En överföring av Guldmedlemskapet till en annan medlem är ej heller möjlig.

Finns en uppsägningstid för Basmedlemskapet?

Nej, du kan avsluta ditt medlemskap omedelbart utan att ange anledning därtill. I samband med att du avslutar ditt medlemskap ställer vi dock några frågor som du helt valfritt kan välja att svara på. Denna information vidarebefordras då anonymt till oss. Om du inte raderar ditt medlemskap själv utan vänder dig till vår kundtjänst raderar vi normalt ditt medlemskap inom 48 timmar.

Finns en uppsägningstid för Guldmedlemskapet?

Medlemskapet kan raderas närsomhelst utan att man behöver ange någon anledning. Guldmedlemskapet måste sägas upp innan förlängningen sker. Om en ny period av Guldmedlemskapet har påbörjats när raderingen/uppsägningen sker, kommer betalkravet för den nya perioden att kvarstå. I samband med att du avslutar ditt medlemskap ställer vi några frågor som du helt valfritt kan välja att svara på. Denna information vidarebefordras då anonymt till oss. Om du inte raderar ditt medlemskap själv utan vänder dig till vår kundtänst raderar vi normalt ditt medlemskap inom 48 timmar. Notera att ev kvarvarande månader i ditt Guldmedlemskap ej ger någon rätt till återbetalning. Eventuellt krav på ännu ej betald avgift kvarstår. En överföring av Guldmedlemskap till en annan medlem är heller ej möjlig.

Är uppsägning av medlemskap förenat med några kostnader?

Om Guldmedlemskapet sägs upp innan det förlängs är uppsägningen inte förenad med några kostnader. Däremot kommer avgiften för en ny period att kvarstå om förlängningen redan har skett när uppsägningen sker. Notera att eventuella kvarvarande månader av Guldmedlemskapet inte ger någon rätt till återbetalning.

Hur säger jag upp Guldmedlemskapet?

För att stänga av den automatiska förlängningen loggar du in på din profil. Under menyn GULD eller GuldPlus klickar du på undermenyn "Kontouppgifter". I rutan till höger klickar du sedan på "Avaktivera förlängningen ...". Uppsägningen gäller inför nästa medlemsperiod.

Betalning

Vilka olika betalningssätt kan jag välja?

Du kan välja mellan fyra olika betalningsalternativ. Du kan betala med kreditkort, via PayPal, direkt till vårt bankgiro eller med Klarna faktura. Du finner mer information under menyvalet "GULD"

Allmänt

Vilka olika typer av medlemskap finns det?

Det finns tre olika typer av medlemskap. Det kostnadsfria Basmedlemskapet och våra två olika premium-medlemskap: Guldmedlemskapet och GuldPlus-medlemskapet. Skillnaderna mellan ett Bas- och Guld- och GuldPlus-medlemskap kan du läsa om under menyvalet "GULD".

Hur ser man vilken typ av medlemskap en annan medlem har?

En Guldmedlem har en guldkrona längst ned i kanten på sin profilbild.

Förlängs mitt Guldmedlemskap automatiskt efter ett år?

Du betalar ditt Guldmedlemskap ett år i förväg. Efter ett år förlängs ditt Guldmedlemskap automatiskt om ett år. Om du inte vill förlänga ditt Guldmedlemskap automatiskt kan du alltid ändra dina inställningar under menyvalet GULD, Kontouppgifter. Om du har deaktiverat automatiska förlängningen omvandlas ditt medlemskap vid utgången av året automatiskt till ett kostnadsfritt Basmedlemskap. Du behöver då inte säga upp ditt medlemskap.

Varför kostar Guldmedlemskap pengar?

Utifrån ser en portal som StayFriends helt automatiserad ut. Fakta är dock att dagligen arbetar flera personer heltid med att hålla igång denna tjänst. Genom intäkterna från Guldmedlemskapen kan vi arbeta med bl.a. följande saker: 1. Vidareutveckling av nya funktioner samt finslipning av existerande tjänster 2. Dagligen svara på frågor från medlemmar 3. Manuell kontroll av alla nya registreringar 4. Betala kostnader för server och databaser och säkerhetssystemen för dessa 5. Finna och betala partners, så att StayFriends fortsätter att växa och vara intressant 6. Kontrollera registrering av nya skolor 7. Annonsering för att öka kännedomen om StayFriends Om du summerar alla dessa poster förstår du kanske, att en tjänst som StayFriends långt ifrån är helautomatisk, och därför kostar en avsevärd summa att driva runt varje månad. Den egentliga tjänsten som vi erbjuder ligger inte endast i att förmedla meddelanden mellan medlemmar utan att möjligöra att en kontakt med en gammal vän över huvud taget blir möjlig.

Jag har ej råd med ett Guldmedlemskap just nu. Finns det något annat sätt att kunna kontakta andra medlemmar?

Då endast en av två medlemmar behöver vara Guldmedlem för att meddelanden skall kunna utväxlas så kan du ha tur att mottagaren av meddelandet är eller blir Guldmedlem och genom detta kan du hålla kontakt med just denna person.

Information om ditt operativsystem

Med dessa uppgifter är det lättare för oss att hjälpa dig.

Om du klicka på "Hämta information" visas olika uppgifter om din webbläsare och ditt operativsystem.

 

Information om ditt operativsystem

Mitt operativsystem
$stringhelper.escapeHTML($browserdetection.browserPlatform)
 
Min webbläsare
$stringhelper.escapeHTML($browserdetection.browserName) $stringhelper.escapeHTML($browserdetection.browserVersion)
 
User-Agent
CCBot/2.0 (https://commoncrawl.org/faq/)
 
Javascript aktiverad
nej
 
cookies accepterad
nej
 
Datorns tid