Sverigepil nedåt

Du frågar - vi svarar

Här finner du svar på de vanligaste frågorna. Välj ett passande ämnesområde:

    Registrering på StayFriends Registrering på StayFriends  

Avsluta medlemskap

Hur raderar jag mitt medlemskap på StayFriends?

För att radera ditt medlemskap behöver du först logga in. Klicka sedan på menyn med ditt förnamn och ”Inställningar” därefter ”Bearbeta” vid ”Huvuduppgifter”. Längst ner på denna sidan finner du funktionen för att radera ditt medlemskap.

I samband med att du avslutar ditt medlemskap ställer vi några frågor som du väljer själv om du vill svara på. Denna information vidarebefordras då anonymt till oss. Du kan även vända dig till kundtjänst för att få hjälp att radera ditt medlemskap. Vi svarar i regel inom 48 timmar.

Notera att eventuella kvarvarande månader av ditt Guldmedlemskap varken helt eller delvis kan återbetalas om du raderar medlemskapet innan den betalda perioden är slut. Om en ny period av Guldmedlemskapet har påbörjats när raderingen görs, kommer betalkravet för den nya perioden att kvarstå om ingen uppsägning gjordes innan förlängningen. Vi kan tyvärr inte föra över medlemskapet till en annan medlem.

Om du endast vill ta bort enstaka uppgifter från din profil gör du det vid respektive uppgift på profilen. Kontakta gärna kundtjänst på mailadressen service@stayfriends.se om du har frågor. Naturligtvis hoppas vi att du är nöjd med det som vi har att erbjuda på StayFriends.se. Har du synpunkter och kritik är vi tacksamma om du kontaktar oss!

Finns en uppsägningstid?

Medlemskapet kan raderas närsomhelst utan att någon anledning behöver anges. Guldmedlemskapet måste sägas upp innan förlängningen sker om man inte önskar fortsätta som Guldmedlem den påföljande perioden. Om en ny period av Guldmedlemskapet har påbörjats när raderingen/uppsägningen sker, kommer betalkravet för den nya perioden att kvarstå.

Är uppsägning av medlemskap förenat med några kostnader?

Om Guldmedlemskapet sägs upp innan det förlängs är uppsägningen inte förenad med några kostnader. Däremot kommer avgiften för en ny period att kvarstå om förlängningen redan har skett när uppsägningen görs. Notera att eventuella kvarvarande månader av Guldmedlemskapet inte ger någon rätt till återbetalning om du önskar radera medlemskapet helt.

Hur raderar jag en avliden medlems uppgifter?

Om du har information om en medlem som har avlidit ber vi dig vänligen kontakta kundtjänst på mailadressen service@stayfriends.se. Eftersom vi inte har tillgång till våra medlemmars fullständiga personnummer har vi ingen möjlighet att samordna uppgifter med Skatteverket. Detta för att värna om våra medlemmars integritet. För att kunna radera medlemskapet behöver vi information om personens namn och födelsedatum samt ett dödsfallsintyg eller en dödsannons.

Nyhetsbrev och pushnotiser

Vilken typ av information får jag?

Du kan få information från StayFriends via mail och push-notiser i telefonen. Informationen kan röra allt från nyligen registrerade klassträffar till minnen om hur dina klasskompisar var under skoltiden. Du kan själv på din profil ändra inställningarna för vilken information du får och hur frekvent under menyn med ditt förnamn, sedan "Inställningar" och "Underrättelse".

Till vilken mailadress skickas information från StayFriends?

Nyhetsbrev från StayFriends skickas till den mailadress du registrerat ditt medlemskap på. Om du vill byta mailadress som ditt medlemskap är registrerat på gör du det under menyn med ditt förnamn, sedan "Inställningar" och "Huvuduppgifter".

Hur ofta får jag mail från StayFriends?

Hur ofta du får mail från StayFriends beror på vilka inställningar du sparat för nyhetsbrev samt din egen och dina kontakter och skolkamraters aktivitet på hemsidan. Under menyn med ditt förnamn, sedan "Inställningar" och "Underrättelse" kan du ändra inställningarna för vilka teman och hur ofta du skall få information från StayFriends.

Publicering av uppgifter/synlighet

Var visas information om mig?

Beroende på vilka inställningar du har valt under menypunkt "Förnamn" - "Inställningar" - "Bli hittad och ihågkommen" visas din registrering på olika ställen. Om du till exempel tar bort krysset vid "av personer som inte är medlemmar på StayFriends", kommer ingen information om dig att publiceras utanför StayFriends. Om du väljer att kryssa i denna punkt, kan ditt namn synas hos samarbetspartners, på offentliga sökmotorer och elevsidor till dina skolor.

Medlemmar på StayFriends kan alltid se ditt namn, men du kan välja att inte finnas med vid namnsökning och vid namngivning på klassfoton. Om du har uppgett fler uppgifter på din profilsida, som till exempel adress, webbsida eller hobby och så vidare kommer denna information att vara synlig inom StayFriends om du inte ändrat detta när du laddade upp informationen. Du väljer själv vilken information som ska vara synlig för andra medlemmar. Inställningarna kan ändras i efterhand via din profil.

Din mailadress visas aldrig och lämnas heller inte över till tredje part.

Var ställer jag in hur information om mig visas?

Efter att du har loggat in kan du under menyn med ditt förnamn - "Inställningar" - "Bli hittad och ihågkommen" ställa in hur och var information om dig ska visas. Tar du till exempel bort krysset vid "av personer som inte är medlemmar på StayFriends", kommer ingen information om dig att publiceras utanför StayFriends.

Uppgifter

Vilka uppgifter om mig publiceras?

Inom StayFriends visas alltid ditt namn och dina skolor. Utöver detta väljer du själv vilka uppgifter du vill fylla i och publicera, som vad du jobbar med eller bor. Vem som får se det du lägger upp på din profil kan du bestämma i samband med att du lägger upp inlägget. Det går även att redigera detta i efterhand vid inlägget. Din mailadress visas aldrig och lämnas heller inte över till tredje part.

Under menyn med ditt förnamn - "Inställningar" - "Bli hittad och ihågkommen" kan du ändra den allmänna synligheten för ditt medlemskap och om du ska synas utanför StayFriends, till exempel i sökmotorer.

Var visas information om mig?

Beroende på vilka inställningar du har valt under menypunkt "Förnamn" - "Inställningar" - "Bli hittad och ihågkommen" visas din registrering på olika ställen. Om du till exempel tar bort krysset vid "av personer som inte är medlemmar på StayFriends", kommer ingen information om dig att publiceras utanför StayFriends. Om du väljer att kryssa i denna punkt, kan ditt namn synas hos samarbetspartners, på offentliga sökmotorer och elevsidor till dina skolor.

Medlemmar på StayFriends kan alltid se ditt namn, men du kan välja att inte finnas med vid namnsökning och vid namngivning på klassfoton. Om du har uppgett fler uppgifter på din profilsida, som till exempel adress, webbsida eller hobby och så vidare kommer denna information att vara synlig inom StayFriends om du inte ändrat detta när du laddade upp informationen. Du väljer själv vilken information som ska vara synlig för andra medlemmar. Inställningarna kan ändras i efterhand via din profil.

Din mailadress visas aldrig och lämnas heller inte över till tredje part.

Hur kan jag ändra min mailadress?

Om du vill byta mailadress som ditt medlemskap är registrerat på gör du det under menyn med ditt förnamn, sedan "Inställningar" och "Huvuduppgifter". Glöm inte att klicka på 'spara uppgifter' och bekräfta ändringen i ett mail som skickas till den mailadress du byter ifrån. Vill du ha hjälp att byta ut mailadresskan du kontakta kundtjänst på mailadressen service@stayfriends.se.

    Klassträff Klassträff  

Klassträff

Hur lägger jag till en ny klassträff?

För att arrangera en klassträff börjar du med att logga in på ditt medlemskap. Klicka sedan på "Skolkamrater" i huvudmenyn och därefter på "Klassträffar". Här kan du lägga till din egen klassträff eller skolträff. Du väljer klassträff om du bara vill bjuda personer från ditt avgångsår och skolträff om hela skolan får komma. Om du vill arrangera en klassträff anger du vilken av dina skolor träffen gäller och sedan alla annan relevant information så som avgångsår, datum, tid, plats. Skapa klassträffen och invänta bekräftelsemailet som kommer när klassträffen godkänts av vår medlemsservice. Lycka till!

Hur får mina skolkamrater information om klassträffen?

När en klassträff arrangeras och godkänts av vår medlemsservice får gästerna en inbjudan till klassträffen per mail. Planerade klassträffar visas dessutom på flera ställen på hemsidan, bland annat under menyn "Klassträffar". Klassträffarna visas för alla personer i samma avgångsår och skola, när de loggat in på sin profil och valt menyn ”Skolkamrater”.

Var dyker information om klassträffen upp?

Planerade klassträffar visas på flera ställen, bland annat under menyvalet "Klassträffar". De visas även för alla personer i samma avgångsår som klassträffen arrangerats, efter att de loggat in och i menyn valt "Skolkamrater".

    Kontakt med andra medlemmar Kontakt med andra medlemmar  

Medlemskap

Hur kan jag kontakta andra medlemmar?

För att kontakta en annan medlem kan du använda det interna meddelandesystem som du når genom menyn "Postlåda". Välj ”Skriv ett nytt meddelande” och följ anvisningarna. Du kan också skriva ett meddelande via personens profil genom ”Meddelanden”. Personen som du skickar ett meddelande till får alltid reda på att du skickat ett meddelande men kan bara läsa det om du själv eller han/hon är Guldmedlem.

    Inloggning Inloggning  

Lösenord/mailadress

Jag kan inte logga in med min mailadress och mitt lösenord

Om du har glömt ditt lösenord kan du få ett nytt på inloggningssidan. Klicka enkelt på "glömt lösenordet" under inloggningsrutan. På sidan som följer kan du sedan ange den mailadress som du har registrerat på StayFriends och begära ett nytt lösenord dit. Vi skickar omgående ett nytt lösenord till den registrerade mailadressen. Tänk på att lösenordsmailet kan hamna i skräppostinkorgen i ditt mailprogram.

Har du inte längre tillgång till den mailadress som du registrerat på hemsidan behöver du kontakta kundtjänst på mailadressen service@stayfriends.se. För att kunna identifiera dig anger du den registrerade mailadressen, medlemsnummer, ditt namn och födelsedatum.

Snabbinloggning

Vad är snabbinloggning?

Snabbinloggning underlättar din användning av StayFriends genom att webbläsaren du använder kommer ihåg dina inloggningsuppgifter (mailadress och lösenord). Genom att aktivera snabbinloggning sparas en cookie, en liten textfil, på din dator som innehåller dina inloggningsuppgifter. När du besöker StayFriends.se, behöver du då inte manuellt ange dina inloggningsuppgifter för att logga in. Du kan aktivera snabbinloggning genom att markera rutan "kom ihåg mig" när du loggar in.

Hur använder jag snabbinloggning?

När du besöker StayFriends.se och ska logga in, kan du aktivera snabbinloggning genom att markera rutan "kom ihåg mig".

Inloggningen fungerar inte

Varför kan jag inte logga in?

Det finns vanligen fyra orsaker till att du inte kan logga in:
1. Din webbläsare accepterar inte cookies. Vänligen ändra dina inställningar till "acceptera alla cookies".
2. Du har ej aktiverat Javaskript i din webbläsare.
3. Din webbläsare har problem med chiffrerade login (SSL-Login). I det här fallet välj på login-sidan "Login utan SSL".
4. Tiden på din dator stämmer inte överens med den reella tiden. Detta kan leda till att din dator inte accepterar cookies. Anpassa din dators tid till den reella tiden. Vänligen ändra dina inställningar i din webbläsare. Ytterligare information hittar du i menyn "Hjälp" i din webbläsare. Eventuellt räcker det, att ladda http://www.stayfriends.se en gång till, uppdatera sedan din sida och mata in dina inloggningsuppgifter.

    Medlemskap Medlemskap  

Kostnader

Vad kostar Guldmedlemskapet?

Tjänsten från StayFriends är i grunden kostnadsfri. Genom det kostnadsfria Basmedlemskapet får du en inblick i vilka av dina gamla skolkamrater och vänner som är medlemmar på StayFriends. Dessutom är det bland annat möjligt för dig att anordna en klassträff, se klassfoton i begränsad storlek och att ta kontakt med andra medlemmar (för att kunna läsa meddelanden måste minst en vara Guldmedlem, antingen den som skriver meddelandet eller den som mottar det). Med det valfria Guldmedlemskapet kan du bland annat se fullständig profilinformation och foton av andra medlemmar samt skriva och skicka meddelanden till andra som de kan läsa (även de som inte är Guldmedlemmar kan läsa dina meddelanden).

Guldmedlemskapet förlängs automatiskt efter den inledande perioden om du inte har inaktiverat den automatiska förlängningen. Dina inställningar för prenumerationen kan du ändra när som helst under menyn "GULD". Under denna meny kan du även läsa mer om skillnaderna mellan ett Bas- och ett Guldmedlemskap.

Kommer ytterligare kostnader uppstå efter min betalning av Guldmedlemskapet?

När du betalat den inledande Guldmedlemskapsperioden tillkommer inga extra kostnader för denna. Notera dock att du kanske måste betala onlineavgifter till tredje part när du surfar på nätet.

Om du inte längre vill vara Guldmedlem efter den inledande perioden behöver du säga upp Guldmedlemskapet innan periodens slut. Om uppsägningen görs efter att förlängningen av Guldmedlemskapet gjorts kommer Guldmedlemskapet övergå i ett kostnadsfritt Basmedlemskap igen vid slutet av den precis inledda Guldmedlemskapsperioden.

Som kostnadsfri Basmedlem behöver du inte betala något.

Jag trodde att StayFriends var helt gratis?

Registreringen på StayFriends är kostnadsfri. Genom det kostnadsfria Basmedlemskapet får du en inblick i vilka av dina gamla skolkamrater och vänner som är medlemmar på StayFriends. Dessutom är det möjligt för att anordna en klassträff och se klassfoton i en mindre version. Med ett betalt Guldmedlemskap får du tillgång till ytterligare funktioner. Det gör upplevelsen ännu roligare. Under menyvalet "GULD" kan du sedan läsa utförligt om de olika typerna av medlemskap: Bas-, Guld- och GuldPlus-medlemskapet.

Uppsägning av medlemskap

Hur kan jag radera mitt medlemskap från StayFriends?

För att radera ditt medlemskap behöver du först logga in. Klicka sedan på menyn med ditt förnamn och ”Inställningar” därefter ”Bearbeta” vid ”Huvuduppgifter”. Längst ner på denna sidan finner du funktionen för att radera ditt medlemskap.

I samband med att du avslutar ditt medlemskap ställer vi några frågor som du väljer själv om du vill svara på. Denna information vidarebefordras då anonymt till oss. Du kan även vända dig till kundtjänst för att få hjälp att radera ditt medlemskap. Vi svarar i regel inom 48 timmar.

Notera att eventuella kvarvarande månader av ditt Guldmedlemskap varken helt eller delvis kan återbetalas om du raderar medlemskapet innan den betalda perioden är slut. Om en ny period av Guldmedlemskapet har påbörjats när raderingen görs, kommer betalkravet för den nya perioden att kvarstå om ingen uppsägning gjordes innan förlängningen. Vi kan tyvärr inte föra över medlemskapet till en annan medlem.

Om du endast vill ta bort enstaka uppgifter från din profil gör du det vid respektive uppgift på profilen. Kontakta gärna kundtjänst på mailadressen service@stayfriends.se om du har frågor. Naturligtvis hoppas vi att du är nöjd med det som vi har att erbjuda på StayFriends.se. Har du synpunkter och kritik är vi tacksamma om du kontaktar oss!

Finns det någon uppsägningstid för det kostnadsfria Basmedlemskapet?

Nej, du kan radera ditt medlemskap omedelbart utan att ange någon anledning. När du raderar ditt medlemskap ställer vi några frågor - det är helt valfritt att besvara dessa. Om du väljer att svara vidarebefordras informationen anonymt till oss.

Du kan även vända dig till kundtjänst för att få hjälp att radera ditt medlemskap. Vi svarar i regel inom 48 timmar.

Finns en uppsägningstid för Guldmedlemskapet?

Guldmedlemskapet måste sägas upp innan förlängningen sker om man inte önskar fortsätta som Guldmedlem den påföljande perioden. Om en ny period av Guldmedlemskapet har påbörjats när uppsägningen sker, kommer betalkravet för den nya perioden att kvarstå. Guldmedlemskapet övergår då i ett kostnadsfritt Basmedlemskap vid slutet av den påbörjade perioden.

Är uppsägning av medlemskap förenat med några kostnader?

Om Guldmedlemskapet sägs upp innan det förlängs är uppsägningen inte förenad med några kostnader. Däremot kommer avgiften för en ny period att kvarstå om förlängningen redan har skett när uppsägningen sker. Notera att eventuella kvarvarande månader av Guldmedlemskapet inte ger någon rätt till återbetalning om du väljer att radera hela medlemskapet i förväg.

Hur säger jag upp Guldmedlemskapet?

För att säga upp medlemskapet och stänga av den automatiska förlängningen loggar du in på din profil. Under menyn "GULD" alternativt "GuldPlus" klickar du på undermenyn "Kontouppgifter". I rutan till höger klickar du sedan på "Avaktivera förlängningen ...". Uppsägningen gäller inför nästa medlemsperiod.

Betalning

Vilka olika betalningssätt kan jag välja?

Du kan välja mellan fyra olika betalningsalternativ. Du kan betala med kreditkort, Klarna Faktura, PayPal eller direkt till StayFriends via bankgiro. Du finner mer information under menyvalet "GULD" där du klickar på de olika flikarna för att välja betalsätt. Det betalsätt du väljer när du köper Guld- eller GuldPlusmedlemskapet kommer bli ditt förvalda betalsätt inför eventuella kommande förlängningar.

Allmänt

Vilka olika typer av medlemskap finns det?

Det finns tre olika typer av medlemskap. Det kostnadsfria Basmedlemskapet och våra två olika premium-medlemskap: Guldmedlemskapet och GuldPlus-medlemskapet. Skillnaderna mellan ett Bas- och Guld- och GuldPlus-medlemskap kan du läsa om under menyvalet "GULD".

Hur ser man vilken typ av medlemskap en annan medlem har?

En Guldmedlem har en guldkrona längst ned i kanten på sin profilbild.

Förlängs mitt Guldmedlemskap automatiskt efter ett år?

Du betalar ditt Guldmedlemskap ett år i förväg. Efter ett år förlängs ditt Guldmedlemskap automatiskt om ett år. Om du inte vill förlänga ditt Guldmedlemskap automatiskt kan du alltid ändra dina inställningar under menyvalet GULD, Kontouppgifter. Om du har deaktiverat automatiska förlängningen omvandlas ditt medlemskap vid utgången av året automatiskt till ett kostnadsfritt Basmedlemskap. Du behöver då inte säga upp ditt medlemskap.

Varför kostar Guldmedlemskap pengar?

Utifrån ser en portal som StayFriends helt automatiserad ut. Fakta är dock att dagligen arbetar flera personer heltid med att hålla igång denna tjänst. Genom intäkterna från Guldmedlemskapen kan vi arbeta med bl.a. följande saker: 1. Vidareutveckling av nya funktioner samt finslipning av existerande tjänster 2. Dagligen svara på frågor från medlemmar 3. Manuell kontroll av alla nya registreringar 4. Betala kostnader för server och databaser och säkerhetssystemen för dessa 5. Finna och betala partners, så att StayFriends fortsätter att växa och vara intressant 6. Kontrollera registrering av nya skolor 7. Annonsering för att öka kännedomen om StayFriends Om du summerar alla dessa poster förstår du kanske, att en tjänst som StayFriends långt ifrån är helautomatisk, och därför kostar en avsevärd summa att driva runt varje månad. Den egentliga tjänsten som vi erbjuder ligger inte endast i att förmedla meddelanden mellan medlemmar utan att möjligöra att en kontakt med en gammal vän över huvud taget blir möjlig.

Jag har ej råd med ett Guldmedlemskap just nu. Finns det något annat sätt att kunna kontakta andra medlemmar?

Då endast en av två medlemmar behöver vara Guldmedlem för att meddelanden skall kunna utväxlas så kan du ha tur att mottagaren av meddelandet är eller blir Guldmedlem och genom detta kan du hålla kontakt med just denna person.

Information om ditt operativsystem

Med dessa uppgifter är det lättare för oss att hjälpa dig.

Om du klicka på "Hämta information" visas olika uppgifter om din webbläsare och ditt operativsystem.

 

Information om ditt operativsystem

Mitt operativsystem
$stringhelper.escapeHTML($browserdetection.browserPlatform)
 
Min webbläsare
$stringhelper.escapeHTML($browserdetection.browserName) $stringhelper.escapeHTML($browserdetection.browserVersion)
 
User-Agent
CCBot/2.0 (https://commoncrawl.org/faq/)
 
Javascript aktiverad
nej
 
cookies accepterad
nej
 
Datorns tid